Vi har en regulær læsekrise

Efter PISA og PIRLS - læsekulturen skal styrkes, men hvordan. Stående Michel Steen-Hansen, Filiz Thunø (A) og Simon Skov Fought. Foto: Thomas Evaldsen.

Skrevet af

11. december, 2023
Download hele magasinet som pdf:

DEBAT – Stærk læsekultur skal prioriteres politisk!

Danmarks Biblioteksforening skabte debat på Bogforum om et af de store samfundsproblemer.
Vi har en regulær læsekrise. Danmark ligger i bund internationalt set. Hver fjerde i 4. klasse kan ikke læse. Kun ca. 14% kan lide at læse. Op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser i bedste fald usikkert. Og gruppen af svage læsere er vokset. Hvad gør vi ved det, spurgte Michel Steen-Hansen, direktør for Danmarks Biblioteksforening.

Den internationale læseundersøgelse PIRLS fra i år peger på behovet for en målrettet indsats, der løfter svage læsere. Det handler helt konkret f.eks. om at styrke elevernes motivation for at læse i fritiden, så de finder større glæde ved at læse, fastslog Simon Skov Fougt (PIRLS), forsker DPU Aarhus Universitet. 

Hvad værre måske er, gabet mellem de stærke og svage børns læsefærdigheder vokser og skaber store samfundsudfordringer.

I Roskilde gør de noget ved sagen via bl.a. velfungerende folkebiblioteker, fortalte Filiz Thunø (A), forperson for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg og medlem af Roskildes Byråd. Meldingen fra Roskilde er klar: Styrket læseindsats kræver både et politisk og et klart strategisk fokus på tværs lokalt. Man skal lokalt lave en helhedsplan. Alle børnenes voksne skal med – forældre, børne- og skolebibliotekarer, lærere og alle de andre. Slut med silo-løsninger. Nu går skoler, biblioteker og andre partnere i gang med en bredt forankret indsats i Roskilde. Målet er at skabe stærke læsere og styrke læseglæden. For jo mere du læser i din fritid, jo mere dine forældre læser – jo større læsekompetencer. At kunne læse og være god til det er helt afgørende for ens eget liv men også for samfundet og demokratiet.

■  Vejen frem er en landspolitisk indsats – og fokus på læseglæde. I Sverige putter regeringen hundreder af millioner kroner i biblioteker og læsning. Hvad gør vi Danmark? En række strukturelle og politiske problemer skal udfordres og helt nye indsatser er nødvendige, fastslog Michel Steen-Hansen og Danmarks Biblioteksforening.

Læs også ‘Hvorfor fanden læser de ikke” ved Filiz Thunø (A) i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Ledelse og læseglæde: Når opgaven er fælles

Et mantra i arbejdet med udviklingsprojekter er: Der skal en stærk ledelsesforankring til. Ellers er det svært at komme i mål, og projektet bliver aldrig til mere end et ...

Over halvdelen af danskerne bruger biblioteket

Mere end 7 ud af 10 mener biblioteket har en stor samfundsværdi, uanset om de er brugere eller ej. Bliv klogere på borgerne og deres brug af biblioteket. Ny viden er klar til at ...

Folkebibliotekernes betydning i kroner, ører og meget mere

Ny engelsk undersøgelse bør nærlæses! Henrik Jochumsen, lektor ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet, om biblioteker, måling af værdi og ...

Hvorfor fanden læser de ikke?

POLITISK KOMMENTAR Det var titlen på en debat på årets Bogforum i Bellacentret, arrangeret af Danmarks Biblioteksforening med lektor på DPU ved Århus Universitet, Simon Skov ...

Det starter med børnene – et læseprojekt

INTERVIEW Samfundet, skoler og biblioteker har fokus på og arbejder for børn og unges læsning. Hvordan knækker vi koden, og hvordan inddrages børnene selv? Læseglæden er ...