DEBAT – Stærk læsekultur skal prioriteres politisk!
Danmarks Biblioteksforening skabte debat på Bogforum om et af de store samfundsproblemer.
Vi har en regulær læsekrise. Danmark ligger i bund internationalt set. Hver fjerde i 4. klasse kan ikke læse. Kun ca. 14% kan lide at læse. Op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser i bedste fald usikkert. Og gruppen af svage læsere er vokset. Hvad gør vi ved det, spurgte Michel Steen-Hansen, direktør for Danmarks Biblioteksforening.
Den internationale læseundersøgelse PIRLS fra i år peger på behovet for en målrettet indsats, der løfter svage læsere. Det handler helt konkret f.eks. om at styrke elevernes motivation for at læse i fritiden, så de finder større glæde ved at læse, fastslog Simon Skov Fougt (PIRLS), forsker DPU Aarhus Universitet.
I Roskilde gør de noget ved sagen via bl.a. velfungerende folkebiblioteker, fortalte Filiz Thunø (A), forperson for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg og medlem af Roskildes Byråd. Meldingen fra Roskilde er klar: Styrket læseindsats kræver både et politisk og et klart strategisk fokus på tværs lokalt. Man skal lokalt lave en helhedsplan. Alle børnenes voksne skal med – forældre, børne- og skolebibliotekarer, lærere og alle de andre. Slut med silo-løsninger. Nu går skoler, biblioteker og andre partnere i gang med en bredt forankret indsats i Roskilde. Målet er at skabe stærke læsere og styrke læseglæden. For jo mere du læser i din fritid, jo mere dine forældre læser – jo større læsekompetencer. At kunne læse og være god til det er helt afgørende for ens eget liv men også for samfundet og demokratiet.
■ Vejen frem er en landspolitisk indsats – og fokus på læseglæde. I Sverige putter regeringen hundreder af millioner kroner i biblioteker og læsning. Hvad gør vi Danmark? En række strukturelle og politiske problemer skal udfordres og helt nye indsatser er nødvendige, fastslog Michel Steen-Hansen og Danmarks Biblioteksforening.
Læs også ‘Hvorfor fanden læser de ikke” ved Filiz Thunø (A) i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023.