Bibliotekerne stadig i top når det gælder børnefamiliernes kulturbrug

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

9 august, 2021

Bibliotekerne stadig i top når det gælder børnefamiliernes kulturbrug. Det viser seneste udgave af Kulturbarometeret, som er en række nye målinger, der belyser borgernes kulturforbrug, købevillighed og tryghed ved de nuværende restriktioner i forhold til at opleve professionelle publikumsrettede kultur- og sportsaktiviteter under COVID-19.

Kulturbarometerets 4. måling, udført i perioden 26. juli til 29. juli 2021 viser bl.a. at borgere med hjemmeboende børn har i højere grad besøgt biblioteker (32 %) og museer (29 %) end borgere uden hjemmeboende børn. Enlige borgere med hjemmeboende børn har især gjort brug af biografen den seneste måned i langt højere grad end øvrige grupper (33 %).

Læs Kulturbarometerets 4. måling her.

Overordnet scorer bibliotekerne generelt højt blandt danskerne i denne fjerde måling.

  • 7 % af borgerne svarer, at de har set scenekunst
  • 11 % svarer, at de har været til koncert
  • 24 % svarer, at de har været på museum
  • 20 % svarer, at de har været i biografen
  • 22 % svarer, at de har været på biblioteket
  • 3 % svarer, at de har været på festival
  • 2 % svarer ”ved ikke”

Kulturbarometeret er gennemført af branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Teater og Applaus, center for publikums- og kulturanalyser, i samarbejde med Rambøll Management Consulting.

Kulturbarometerets målinger er udarbejdet i et samarbejde på tværs af brancheorganisationerne Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Live, Dansk Teater, Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Danske Koncert- og Kulturhuse samt Organisationen Danske Museer.

Læs første måling her
Læs anden måling her
Læs tredje måling her

Verdens Bedste Løsninger LIVE

Faglig festival om verdensmål – nu åben for tilmelding. Vi sætter de unge på verdensmålsdagsordenen.Hvem er de? Hvordan får vi fat i dem? Hvad siger de selv?For ...

Velkommen til det nye db.dk

Danmarks Biblioteksforenings hjemmeside har fået nyt udseende og en mere enkel struktur. Efter ca. 10 år med den gamle side, har vi frisket designet op, og ikke mindst ryddet op ...