Inflationen mindsker lysten til kunst- og kulturoplevelser

Skrevet af

19 september, 2022

Inflationen buldrer derudaf, og priserne på alt fra dagligvarer til energi og gas har været på himmelflugt de sidste mange måneder. Som et resultat deraf oplever cirka halvdelen af befolkningen, at deres lyst til at bruge penge på kunst og kultur er dalende.

Således viser en ny Kulturbarometer-måling, at 51% af borgerne synes, at de stigende udgifter til forbrugs- og konsumvarer har haft en negativ indvirkning på deres lyst til at opleve professionel kunst og kultur. Samtidig mener 47% af de adspurgte, at de stigende priser på energi og gas påvirker dem negativt, når det kommer til at opsøge kulturoplevelser.

Målingen viser desuden, at det særligt er unge forældre i alderen 18-34 år, som oplever større økonomiske udfordringer i forhold til kulturoplevelser.

COVID-19 er en anden negativ faktor i denne sammenhæng – og særligt, når det kommer til den ældre del af befolkningen. 40% i aldersgruppen 56+ år siger nemlig, at pandemien giver dem mindre eller meget mindre lyst til at opleve professionel kunst og kultur. Blandt de 18-34-årige er 27% negativt påvirket af COVID-19 i denne sammenhæng, mens 17% i samme aldersgruppe faktisk har fået større lyst til at opsøge kulturoplevelser som følge af pandemien.

I det store hele påvirker kunst og kultur langt de fleste positivt. Godt fire ud af fem af de adspurgte siger nemlig, at kunst og kultur gør dem glade, 69% bliver inspirerede, mens 65% siger, at det gør dem eftertænksomme.

En recession vil ramme kulturlivet hårdt ovenpå corona

Indtil videre kan man ikke se en stor tilbagegang i kulturforbrug, men det kan blive dér og i detailhandlen, at en kommende recession for alvor rammer. ...

Ny undersøgelse: Børn og unges læsning 2021

Undersøgelsen “Børn og unges læsning 2021” giver et nuanceret billede af børn og unges læse- og medievaner og giver samtidig faglige anbefalinger og inspiration til, ...