Applaus’ 5. Kulturbarometer-måling i 2022-23 er udkommet. Kulturbarometeret er en række målinger, der belyser borgernes kulturforbrug, købevillighed og tryghed i forhold til at opleve professionelle, publikumsrettede kulturaktiviteter.
Kulturbarometerets hovedresultater er bl.a.:
- På tværs af oplevelsesstørrelser angiver i gennemsnit 16 % af borgerne, at de bruger professionel kunst og kultur mindre i dag end før coronapandemien. 8 % angiver, at de gør det mere.
- De adspurgte borgere vurderer, at de forbruger især store kulturoplevelser mindre i dag end før coronapandemien. For kulturoplevelser med 5000+ deltagere angiver 17 %, at de bruger dem mindre i dag end før coronapandemien, mens 5 % bruger dem mere. For oplevelser med 1000-5000 deltagere angiver 18 % mindre forbrug,
- 6 % merforbrug
Borgerne forbruger også kulturoplevelser med færre deltagere mindre i dag end før coronapandemien. Dog er forskellen mellem lavere og højere forbrug mindre markant end for større oplevelser: For kulturoplevelser med 100-1000 deltagere angiver 16 %, at de bruger dem mindre i dag, mens 11 % bruger dem mere. For oplevelser med under 100 deltagere angiver 14 % mindre forbrug, 9 % merforbrug. - 18% af kulturforbrugende borgere angiver, at de køber i kulturstedernes bar sjældnere, 16% at de sjældnere opsøger indhold, de ikke allerede kender i forvejen og 12%, at de sjældnere booker mindst en måned i forvejen. 56 % af dem, der angiver at dyrke disse besøgs- og købsvaner sjældnere, angiver økonomi og andre prioriteter som årsagen.