Læsekoalitionen

Skrevet af

23. juni, 2022

Læsekoalitionen er et agilt netværk, der arbejder med at skabe mere læselyst.
Gruppen er skabt på initiativ af Danmarks Biblioteksforening, som varetager sekretariatsfunktionen og sørger for at indkalde til to årlige møder.

Formålet med læsekoalitionen er at at skabe mere læselyst i Danmark – med fokus på børn, unge og deres familier.

Læsekoalitionens mødekalender.

Medlemmer af Læsekoalitionen

  • Rikke Wettendorff, BUPL
  • Hanne Panduro, Selskabet for Børnelitteratur, IBBY
  • Marie Elmegaard Pedersen, CFU UCL
  • Bettina Halsskov, CFU UCL
  • May-Britt Diechmann, Bibliotekschefforeningen
  • Berit Sandholdt Jacobsen, Bibliotekschefforeningen
  • Christine Bødtcher-Hansen, Danske Forlag
  • Hanne Tingleff, GAEB
  • Ida Kongsø, Landsforeningen Skole & Bøger
  • Stine Reinholdt Hansen, Læremiddel.dk
  • Morten Visby, Dansk Forfatterforening
  • Runa Barbara Petersen, PLCF
  • Johanne Pasgaard, DM Kultur og Medier (udpeget af Tine Segel)
  • Maria Sjøblom, DBs repræsentantskab / Aalborg Bibliotekerne
  • Christine Lind Ditlevsen, Boghandlerforeningen
  • Lærkes Jürs (barselsvikar for Karen Fjordside Pontoppidan)
  • Karen Fjordside Pontoppidan, Boghandlerforeningen
  • Anne Sofie Hammer, Forfatterforeningen
  • Louise Sletterød, Københavns Professionshøjskole
  • Mette Steenberg, Læseforeningen
  • Lotte Hviid Dhyrbye, Tænketanken Fremtidens Biblioteker
  • Michel Steen-Hansen, Danmarks Biblioteksforening

Baggrund
Undersøgelser peger på, at både børn og voksne læser mindre. Børn og unge læser mindre litteratur i deres fritid. Og de læser mindre af lyst. Koalitionens arbejde tog udgangspunkt i undersøgelser fra 2017 og der arbejdes på at skabe en opfølgning på disse i 2022.

Arbejdet
Læsekoalitionen vil arbejde på at vende den faldende læselyst hos især børn og unge. Gennem vores arbejde ønsker vi at medvirke til at få forældre, fagpersoner, beslutningstagere og politikere til at handle.

Læsekoalitionens arbejde peger således ideelt set i to retninger:

  • I retning af konkrete læseprojekter: Inspiration, vidensdeling og konkrete projekter for fagpersoner, der til dagligt arbejder med børn, unge og læsning.
  •  retning af påvirkning af politiske beslutningstagere: Formidling af gode erfaringer og resultater af projekter til de politiske beslutningstagere med henblik på at påvirke dem til at prioritere dette område fremadrettet.

Vision
At udvikle en stærk læsekultur hos børn og unge og øge deres lyst til at læse.

På hvert møde i Læsekoalitionen vil der være:

  • Et inspirationsoplæg fra en interessent, der arbejder med at skabe læselyst.
  • En gennemgang af eksisterende projekter med fokus på, om der er initiativer, der skal koordineres, eller som kan danne baggrund for et fælles projekt og evt. projektansøgning.
  • En afdækning af, hvilket tema der skal arbejdes med på kommende møde, samt hvem der udarbejder oplæg og dagsorden.
  • Drøftelse af inddragelse af nye medlemmer.
  • Der nedsættes evt. ad hoc projektgrupper.
  • At udpege dét eller medlem(mer), der har ansvar for at skabe indhold på næste møde.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.