Borgernes indgang til samfundet er på biblioteket

Skrevet af

9. januar, 2012

Undersøgelsen som er udført af Danmarks Biblioteksforening, Bibliotekschefforeningen og Konsulentfirmaet Knudsen Syd, er en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 2009, hvor under af halvdelen af landets kommuner meddelte, at de havde inddraget bibliotekerne i løsningen af borgerserviceopgaver. Siden da er det gået rigtig stærkt med at få etableret endnu mere samarbejde mellem biblioteker og borgerservice.

Stadig flere kommuner har således fået øjnene op for det potentiale der ligger i at udnytte de mange videnskompetencer, som befinder sig på biblioteket. I flere end 60 kommuner benyttes biblioteket derfor nu også som indgangen til det offentlige som udvidede borgerservicecentre, hvor bibliotekerne både udsteder kørekort, hjælper folk med digital service og laver kurser i IT læring.

Læs mere om undersøgelserne på https://www.db.dk/borgerservice

Bibliotekerne kvalificerer borgerne til Det Digitale Danmark
Specielt i forhold til det med IT- læring spiller bibliotekerne en stadig større rolle, især for de, der ikke har så nemt ved at bruge de digitale løsninger. I 2010 blev der f.eks. holdt 1.712 ”Lær mere om it-kurser” på bibliotekerne, herunder f.eks. introduktioner til NemID.

Og behovet for flere kurser er voksende, især med tanke på at al kommunikation med det offentlige i 2015 skal ske digitalt. Her har en stor gruppe borgere fortsat behov for kurser for at blive klar til Det Digitale Danmarks udfordringer og muligheder. Især en stor gruppe af ældre vil med fordel kunne benytte bibliotekernes IT-kurser, ligesom biblioteket i endnu højere grad vil kunne være borgerne behjælpelige i løsningen af forskellige borgerserviceopgaver.

Se https://www.db.dk/vejen-frem-for-det-digitale-danmark

"Det er utroligt vigtigt, at man investerer i bibliotekerne og inddrager dem i de strategiske løsninger hvis den store vision om Det Digitale Danmarks skal lykkedes. I Danmarks Biblioteksforening tror vi, at der kan skabes bedre service for borgerne ved at udbygge dette samarbejde om borgerservice og Det Digitale Danmark meget mere" siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen, og fortsætter:

"Bibliotekerne skal bruges meget mere strategisk i udviklingen af borgerserviceydelserne og som borgernes indgang til samfundet, uanset om det gælder oplysninger via kommunernes hjemmesider og borger.dk, eller mere traditionelle borgerserviceydelser som flytning, fornyelse af kørekort eller at få indskrevet sit barn i skole eller daginstitution eller andre digitaliserede velfærdsydelser. Alt sammen til glæde og gavn for borgerne"

Hvordan tilgår borgerne kulturoplevelser?

I en ny rapport fra applaus kortlægges borgernes kulturforbrug og undersøger, hvordan rejsetid, rejsevillighed og feriebesøg påvirker mødet med kulturen

Bibliotekernes fysiske og digitale udlån steg i 2024

Bibliotekernes samlede udlån udgjorde 35 mio. i 2024. Dermed fortsatte de seneste års stigning i bibliotekernes udlån for både folkebibliotekerne og eReolen

Læsning af skønlitteratur på højeste niveau i 30 år

Andelen af befolkningen, der læser skønlitteratur dagligt eller næsten dagligt, er i stigning

Børn og læsehad

I dag begynder en artikelserie i Politiken om børns dalende læselyst, eller 'Læsehad', som Politiken vælger at kalde det.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Biblioteket skal være for alle

"Er bibliotekerne blevet skåret mere og mere ned, så er der ikke meget personale til at håndtere problemerne."

Barndommens kulturoplevelser har betydning for voksenlivets kulturvaner

Ny undersøgelse viser bl.a., at man med mange kulturelle oplevelser i barndommen er mere tilbøjelig til at være aktiv kulturforbruger som voksen.

Biblioteksgebyrer – ja eller nej?

En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at over halvdelen af landets biblioteker nu har eller overvejer at afskaffe gebyrerne for sent afleverede materialer.