Indlæg af Lisbet Vestergaard

Ledelse og læseglæde: Når opgaven er fælles

Et mantra i arbejdet med udviklingsprojekter er: Der skal en stærk ledelsesforankring til. Ellers er det svært at komme i mål, og projektet bliver aldrig til mere end et ...

Det starter med børnene – et læseprojekt

INTERVIEW Samfundet, skoler og biblioteker har fokus på og arbejder for børn og unges læsning. Hvordan knækker vi koden, og hvordan inddrages børnene selv? Læseglæden er ...

Hvad ved vi om børn og unges læseglæde?

Børn og unges læseglæde og læsekultur er udfordret og står i et vadested. En særlig national projektindsats skal løfte læseglæden tilbage i børn og unges liv gennem et ...

Hjemmepasserne indtager folkebiblioteket

En voksende gruppe danskere vælger at passe egne børn hjemme. Lisbet Vestergaard fortæller, hvem de og børnene er og om deres forventninger til biblioteket. At sproglege og ...

Børn og unges læseglæde på den nationale agenda

“Jeg synes, at det er fedt, at det først er i de tre sidste kapitler, at hele bogen ligesom giver mening, og jeg bliver så glad i min hjerne, fordi det hele bare giver mening, ...

Læsning er en superkraft

Norden har fokus på læsning og demokrati. “Literate people run the world” – Nordic Libraries Annual diskuterede læsefærdigheder og deres betydning for den ...

Ny bibliotekslov i støbeskeen på Fæerøerne

Bedre biblioteksadgang, styrket digital service samt øget fokus på mulighederne for at læse færøsk litteratur er i centrum. Færøerne har i et stykke tid været på vej mod ...

Ny viden om børn og unges læsevaner

Børn og unge læser mindre og mindre. Sådan har det lydt gennem flere år, men i 2021 ser den negative udvikling ud til at være stoppet. Det viser undersøgelsen Børn og Unges ...

ORD til de mindste

Sproget er vores nøgle til at udtrykke os og til at kommunikere med omverdenen. Tidlig sprogleg og stimulering er væsentlig ikke alene for senere skole og uddannelse men for ...